Doneren! Inschrijven

Veiligheid

Open water risico's

Het zwemmen in open water is nooit helemaal zonder risico. Vandaar dat alle deelnemers van zowel de Swim Challenge, City Swim en Kids Swim akkoord gaan met een eigen risico. In tegenstelling tot water in zwembaden kunnen er zich altijd bijzondere omstandigheden voordoen: sterke onderstroom, plaatselijke vervuiling, obstakels onder water en bijvoorbeeld onweer. Daarom werken wij nauw samen met het Waterschap Hunze en Aa’s om de waterkwaliteit te testen en ligt er een veiligheidsprotocol voor alle omstandigheden.

Het belangrijkste bij dergelijk sportevenement is echter altijd de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers. Volg de instructies van de organisaties op. Train goed, eet en drink voldoende, let op jezelf en elkaar!

 

Aanbevelingen veiligheid

Een stuk voorlichting hierover is dus van groot belang.  Zwemmen met open wondjes is af te raden, een tetanusprik wordt aangeraden als je wel besluit mee te doen. Bij zwemmen in open water bestaat daarnaast tevens het risico op onderkoeling. Het gebruik van een wetsuit raden wij derhalve sterk aan. Voldoende trainen helpt je bovendien om de City Swim en met name de Swim Challenge goed te kunnen volbrengen. We gebruiken de expertise van onder andere toezichthouders, (water)politie, brandweer, GGD en artsen om elk jaar ons protocol weer te verbeteren.

We overleggen met regelmaat, bekijken het parcours, de risico’s, bespreken het draaiboek, meten de temperatuur en wat al niet meer. We doen alles om het de zwemmers zo gemakkelijk mogelijk te maken, maar uiteindelijk weegt de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers het zwaarst! Let op elkaar en jezelf!  We verwachten van ieder team ook vertegenwoordigers op de voorlichtingsavond in de week voorafgaand aan het evenement. Hier worden de laatste zaken wat betreft boten, veiligheid en zwemomstandigheden doorgesproken.

Trainen en voeding

Voor zowel de City Swim (anderhalve kilometer) als de Swim Challenge (ruim drieëndertig kilometer verdeeld over vijf zwemmers) is een gedegen voorbereiding belangrijk. Zorg dat je fit en fris aan de start verschijnt.  Neem bijvoorbeeld deel aan de zwemclinics om gezamenlijk te werken aan onder andere je zwemtechniek(en) en conditie. Interesse? Kijk bij de nieuwsitems naar het kopje clinics!

Op 31 augustus, de dag van het drietal zwemevenementen, raden we aan om goed op je voeding te letten. Om de kans op kramp grotendeels weg te nemen is het belangrijk om je vochtpeil gedurende de dag veelvuldig aan te vullen. Zorg er dus voor dat je voldoende water drinkt en meeneemt (denk aan drie à vier liter per persoon). Wat eten betreft werk je kramp of een zware maag in de hand door op één moment (te)veel te eten. Verdeel je porties derhalve evenredig over de dag en zorg dat je genoeg glucose (druivensuiker) en/of natuurlijke suikers (uit fruit) binnenkrijgt.

Er is dit jaar al door 8341 mensen voor in
totaal 214.075,17 euro gedoneerd!
Ondersteun jij ons in de strijd tegen
kanker?

Doneer nu!

Postadres: Troelstralaan 82, 9722 JP Groningen | Bankgegevens: IBAN nummer NL96 INGB 0006 8026 48 | BIC Code INGBNL2A | RSIN nummer: 854990033
Copyright © 2019 Stichting Groningen Swim Challenge | Inloggen voor teams | Ontwerp en realisatie door B2Design Groningen