Tips

Algemene tips

Doe jij op 29 augustus mee met de Classic Swim, Ultra Swim, City Swim of Kids Swim? En raak je een beetje in de stress, wanneer je alleen al dénkt aan het bij elkaar harken van een beetje een leuk sponsorbedrag? Of heb je echt geen idee hoe je in hemelsnaam goed kunt zwemmen door het Reitdiep en/of de grachten? Wat betekent het zwemmend afleggen van zo’n afstand eigenlijk en hoe navigeer je door dat donkere water?

Wij helpen je uit de brand! We hebben de afgelopen jaren heel veel tips en adviezen verzameld en we helpen je graag een eindje op weg.

We hebben maar liefst twaalf tips voor je, om sponsorgeld op te halen. Als je hier niet een paar inspirerende ideeën uit kunt halen, weten wij het ook niet meer. En doe je mee met de Ultra Swim of Classic Swim en heb je nog geen volgboot kunnen regelen? Dan hebben we ook een paar tips voor je. Niet iedereen heeft immers een leuke sloep aan zijn steiger voor het huis hangen.

Check voor zwemtips even de drie adviezen van Ferry Weertman, Olympisch Kampioen openwater zwemmen. Die staan hieronder gelijk voor je neergepend.

Zwemtips

Zwemmen in open water is heel anders dan in het zwembad. Je hebt geen tegeltjes op de bodem om naar te kijken en meestal is het water niet zo comfortabel van temperatuur, als het buitenwater. Ferry Weertman is Europees, Wereld en Olympisch kampioen openwater zwemmen (10 kilometer) heeft wel een paar tips voor je, zodat jij in het open water tijdens de Groningen Swim Challenge alles uit je tocht kunt halen, wat erin zit!

 

  1. Navigatie

Als zwemmer navigeren in het buitenwater gaat een tikkeltje anders dan in het zwembad. Je hebt in buitenwater niet de luxe van strepen of tegeltjes op de bodem. Oefen daarom met naar voren kijken in het open water. Je zwemt al snel veel extra meters als je niet goed navigeert en dat kost een hoop extra tijd en inspanning!

Hoe pak je dit aan?

  • Ga het open water in om dit te ervaren. Ga trouwens nooit alleen het open water in, in verband met jouw veiligheid.
  • Als je dit in het zwembad wilt oefenen kan dit door onderwater je ogen dicht te doen en alleen je ogen open te doen als je je hoofd boven water hebt. Hierdoor kun je ervaren hoe weinig je kunt zien in het open water.
  1. Ademhaling

Ademhalen tijdens het zwemmen is een vak apart. Wen daarom tijdens het zwemmen aan een vast ademtempo, zodat je rust in het zwemmen creëert. Dit ontdek je door vooral veel te oefenen. Kijk wat voor jou de ideale combinatie is met naar voren kijken en ademen, zodat je een lekker duurtempo kunt zwemmen.

Hoe kun je dit oefenen?

Probeer verschillende combinaties uit. Bijvoorbeeld één keer op drie slagen ademen en om de negen slagen naar voren kijken. Of één keer op twee slagen ademen en om de zes slagen naar voren kijken. Kortom: oefenen, uitproberen en nog eens oefenen!

  1. Liedjes

Leer een aantal liedjes uit je hoofd. Dit helpt Ferry altijd om lange trainingen en het begin van een wedstrijd nog leuker te maken. En belangrijkste tip van Ferry: vergeet vooral niet te genieten! Wil je goed oefenen voor jouw tocht der tochten? Meld je dan aan voor de clinics van Joeval Benjamins! Hij neemt alle tips & tricks voor het zwemmen in open water met je door!

 

Wil je Ferry volgen, houd dan zijn eigen website in de gaten of volg hem op Twitter@VeryFerryFast.

Er is dit jaar al door 46 mensen voor in
totaal 680,00 euro gedoneerd!
Ondersteun jij ons in de strijd tegen
kanker?

Doneer nu!

Sietse Veldstraweg 98, 9833 PC Den Ham | 085-2014352 | IBAN NL96 INGB 0006 8026 48 | BIC INGBNL2A | RSIN 854990033 | KVK 62866281
Copyright © 2020 Stichting Groningen Swim Challenge | Inloggen voor teams | Ontwerp en realisatie door B2Design Groningen