Terug naar nieuwsoverzicht
Swim challenge

Zes tips om veilig de finish in Groningen te halen

We vinden het belangrijk dat je met een grote glimlach de finish overkomt. Want al die zwemmers van de Ultra Swim, Swim Challenge en de City Swim hebben een ding gemeen: ze zetten een fantastische prestatie neer waar ze ontzettend trots op mogen zijn.

Om ervoor te zorgen dat je lachend over de finish komt, speelt veiligheid een belangrijke rol. Bij de organisatie hebben we veiligheid hoog in het vaandel staan en er zijn overal EHBO’ers die te hulp kunnen schieten wanneer dit nodig is en ook in de grachten van Groningen zwemmen duikers rond om de veiligheid van alle zwemmers te kunnen garanderen. Maar je kunt zelf ook meehelpen om de veiligheid te waarborgen. Daarom hebben we hier een lijstje met tips om jouw veiligheid, en die van je medezwemmers, te waarborgen.

Tips

  1. Drink voldoende. Voldoende drinken is natuurlijk altijd belangrijk, maar tijdens zo’n evenement als de Groningen Swim Challenge helemaal. Meestal krijg je bijvoorbeeld kramp doordat je onvoldoende vocht tot je hebt genomen. Dus zorg ervoor dat je de hele dag door goed blijft drinken.

  2. Draag een wetsuit dat geschikt is voor het zwemmen in buitenwater. Het water in het Reitdiep en in de Groninger grachten kan behoorlijk fris zijn en onderkoeling ligt dan al snel op de loer. Bij een watertemperatuur onder de 18 graden is het dragen van een wetsuit zelfs verplicht. Ook wanneer de zon als een brandende koperen bol aan de hemel staat, hebben we liever niet dat je jezelf in onnodig in gevaar brengt en dat je gewoon in je wetsuit het water induikt.

  3. Je kunt zwemmen. Misschien een beetje obvious, maar het is wel belangrijk dat je wat zwemervaring hebt, voordat je het water induikt tijdens de Swim Challenge of de City Swim. We raden aan dat je op zijn minst diploma A op zak hebt en dat je de borstcrawl kunt zwemmen. Mocht je hier nu nog moeite mee hebben, meld ja dan vooral aan voor onze clinics!

  4. In het verlengde van de vorige tip: ga trainen. Duik niet, als in een opwelling na een avondje stappen met vrienden, geheel ongetraind het water in. Daar wordt niemand blij van. Maak in de weken voor het evenement al wat meters in het zwembad en maak ook alvast kennis met het zwemmen in buitenwater. Je zult erachter komen dat het toch wel even andere koek is, dat zwemmen in een kanaal of een meer. En mocht je bang zijn dat je jezelf er niet toe kunt zetten, gebruik dan onze clinics als stok achter de deur.

  5. Zwem kalm en met beleid. Het is geen wedstrijd! Het gaat er dus niet om welk team als eerste over de finish. Wij zijn blij wanneer iedereen met een glimlach over de finish komt, en niet afgepeigerd en gesloopt, doordat ze zich uit de naad gezwommen hebben. Pak je moment, pak je rust en geniet van de dag.

  6. Zwem niet meer dan dertig minuten aan één stuk door. Tijdens de Ultra Swim en de Swim Challenge is het heel aantrekkelijk om deze regel aan je zwembroek te lappen. Je voelt je goed en hebt er zin in, dus het liefst wil je door blijven zwemmen tot je echt moe bent. Maar we raden het ten strengste af! Je hebt een hele dag te gaan en zowel jij, als je andere teamleden, hebben er niks aan dat jij aan het einde van de middag als een slappe vaatdoek uit het water getrokken moet worden. Houd je dus aan de maximale zwemtijd en gun je teamleden ook hun genietmomentje in het water.

Meer nieuws lezen?

Swim challenge

Pre-clinic borstcrawl in Hoogezand.

2 maart 2022
Swim challenge

Zwem mee met de Groningen Swim Challenge

1 juni 2021

Er is dit jaar al door 1193 mensen voor in
totaal 27.946,00 euro gedoneerd!
Ondersteun jij ons in de strijd tegen
kanker?

Doneer nu!

Sietse Veldstraweg 98, 9833 PC Den Ham | 085-2014352 | IBAN NL96 INGB 0006 8026 48 | BIC INGBNL2A | RSIN 854990033 | KVK 62866281
Copyright © 2022 Stichting Groningen Swim Challenge | Inloggen voor teams | Ontwerp en realisatie door B2Design Groningen